Faste før ultraløp! Har jeg blitt sprø?

For mange er faste utenkelig, særlig om man driver med sport. Rene galskapen?

Da jeg var aktiv i Sportsklubben Rye med sykkellagene Rye-Tempoen og Rye Ekspressen begynte jeg såvidt å eksperimentere med lavkarbo/fettforbrenning. Å få i seg nok næring (som magen tåler) gjennom lange konkurranser har vært en utfordring for meg, som for mange andre.

Idéen er derfor at kroppen skal effektivt nyttiggjøre seg bedre av kroppens fettreserver som en stor andel av drivstoffet gjennom en lang konkurranse. Kroppen har ikke større karboreserver lett tilgjengelig enn nok til 45-90 minutters høyintensitets aktivitet. Du kan fylle etter endel underveis, men for meg har det vært litt vanskelig å konkurrere på karbohydrater som hoveddrivstoff etterhvert som timene går. Jeg møtte gjerne den berømmelige veggen etter et par timer.

For meg så fungerer «lavkarbo» best når konkurransene blir langvarige, hvor pulsen ikke er alt for høy. Viktig å nevne er at jeg ikke er i tvil om at optimal fettforbrenning krever lang tilvenning. Nå har jeg kommet dit at en maraton kanskje kan fungere best på «lavkarbo». Det virker som kroppen min stadig blir bedre på å nyttiggjøre seg fett som drivstoff på et stadig høyere pulsnivå.

I august, noen få uker etter NM i 24-timers, løp jeg en forholdsvis rask maraton på trening med bare 3 spiseskjeer sportsdrikk på en 0,7 flaske. Det begynte ikke å butte mot før KM 37, og da var det sannsynligvis væskemangel som var det største problemet.

Men hvor kommer fasten nevnt i tittelen inn, spør du kanskje? Jo, selv om jeg gjerne trener (kanskje litt for ofte) uten karboinntak underveis, så kjører jeg ikke strikt opplegg gjennom året. Jeg er dessverre litt for glad i godteri, og gjerne et glass rødvin(har ikke havnet på «ultra-ølkjøret» enda..) i ny og ne. Så for å gi kroppen en skikkelig påminnelse om at det er fett som i all hovedsak skal forbrennes og benyttes under Bislett 24-timers om noen dager, så kjørte jeg en 3-dagers faste rundt månedsskiftet oktober/november.

Formålet var altså å gi fettforbrenningen et kick gjennom å totalt tømme karbolagrene i kroppen. Men jeg mener også at en skikkelig faste i alle fall en gang i året gir kroppen mulighet til å kvitte seg med litt ulumskheter og gir fordøyelsen litt pause. Når du spiser så resulterer det i en betennelsestilstand hver gang. Jeg tror at fastekuren hjelper meg med også å bli kvitt mest mulig betennelse i kroppen, noe som er veldig greit i forkant av et 24-timersløp.

Jeg gikk ikke blindt inn i denne fasten, bare basert på en antakelse. Det fins mye forskning rundt teamet. NRK sendte et veldig interessant program om temaet tidligere i år(desverre fjerne fra nett grunnet rettigheter nå), og programmet «Sult som medisin» fra 2012 er også verdt å få med seg.

Da jeg satt personlig rekord på 24-timers på 211 kilometer i 2012 og sikret bronsjen i NM, hadde jeg i forkant en lang fastekur som varte i 10 dager med inntak av kun 250kcal hver dag. Her må jeg passe på å få inn en sterk advarsel! Du går selvfølgelig ned i vekt, men du mister også muskler ved en så lang faste. I tillegg var min kropp allerede forholdsvis godt tilvendt fettforbrenning, og dette er ikke for alle. Har du sykdommer eller plager som for eksempel migrene, så er kanskje ikke faste noe for deg, og vær så snill å sjekk med lege om du er usikker.

Fasten jeg gjennomførte i 2012 var for meg egentlig enklere enn den jeg gjorde i år, hvor jeg tok inn 0 kalorier (bortsett fra 4 kapsler Calanusolje pr. dag). Etter 4-5 dagers faste går sultfølelsen mye over, og jeg trente faktisk hver dag under 10-dagers fasten i 2012(Igjen: Sjekk med lege om du skal prøve deg på noe slikt!).

Fastekur 2014

Vekt fra dag til dag fra før faste til morgenen etter avsluttet faste.

Ja, jeg gikk hurtig ned i vekt. Det er ikke til å stikke under en stol at vektnedgang(inntil et visst punkt) gjør deg raskere ved løping, men dette var ikke mitt hovedpoeng. 68,5 er litt for lite til at jeg yter optimalt med den muskelmassen jeg har pr. dato, og jeg har nå stabilisert meg rundt en vekt som for meg virker å være optimal når det gjelder å treffe best på VEKT/EFFEKT.

Vekt/Effekt

Snart 3 uker etter avsluttet faste er jeg omtrent hvor jeg mener jeg bør være når det gjelder konkurransevekt for ultraløp :-)

Når det gjelder faste, er jeg ellers ganske så begeistret av periodisk faste. For eksempel ikke innta næring etter 21.00 på kvelden og ikke før 11-12 dagen etter. Jeg har tro på konseptet, men jeg føler at det ikke alltid er like formålstjenlig i virkelig harde treningsperioder eller om du trener intensivt om morgenen før jobb. Les gjerne artikkelen «Dropp forkost med god samvittighet» av NRK, som også omhandler temaet.

Som jeg nevnte litt lenger opp, så er ikke kostholdet mitt «perfekt» gjennom året. Den 3-dagers fastekuren ved sist månedsskifte var samtidig startskuddet for skjerpings og kostfokus fram mot Bislett 24-timers. Siden jeg begynte fasten og framover nå har jeg kuttet alt som inneholder raffinert sukker eller hvetemel. Jeg har også kuttet flytende karbohydrater fra juice, og dermed har fordelingen mellom fett, proteiner og karbohydratene endret seg drastisk. Jeg har vel ligget næringsmessig nært «lchf» og Paleo, men er vel kanskje ikke helt der? Jeg har spist rene matvarer og måltider helst laget hjemme fra bunnen av.

Noen av måltidene i etterkant av fasten og under oppkjøringen mot Bislett 24-timers:

Når det gjelder andre ultraløpere som fokuserer på fettforbrening og som bruker karbohydrater «strategisk», så er det en mann som utmerker seg for meg. Ikke bare i ernæringsfilosofi, men også i prestasjoner. Zack Bitter satt i 2013 amerikansk rekord på 100 miles på tiden 11 timer og 47 minutter. Altså cirka 161 kilometer på under 12 timer. Det er sinnsykt raskt for en 100-miler! Dette gjorde han ved å ha omstilt kroppen sin til «optimal fettforbrenning», og bruke karbohydrater «strategisk» i rekordforsøket. Jeg anbefaler virkelig å lese mer om Zach om du har noen som helst interesse for kosthold, ytelse, ultraløping.

Så hva blir jeg å gjøre under selve løpet på Bislett 24-timers ernæringsmessig? Jeg gjorde flere brølere under NM i år ernæringsmessig, og jeg skal igjen gjøre en potensiell brøler. Jeg er bare skrudd sammen slik at jeg gjerne vil prøve forskjellig, og det er jo begrenset hvor mye 24-timersløping det kan bli via treningsøkter.

Trening på Lavkarbo

Juhu! Tredemølle FTW! Legg ellers merke til selvdyrkede små, økologiske tomater i vinduet ;-)

I 2012, da jeg hadde en 10-dagers faste, inntok jeg mye kokosfett under konkurransen. Det funket tydligvis bra, så det skal inn i planen igjen. Tar meg en spiseskje cirka hvert 90. minutt tenker jeg. Nå har Fedex/Tollen/Posten tullet så innmari med levering, så det er slettes ikke sikkert at jeg får levering i tide. Planen var å teste ut Tailwind i forkant av Bislett 24-timers, men det ser ut som om jeg får forsendelsen dagen før avreise til Bislett, så jeg får knapt nok smakt på sportsdrikken i forkant. Jeg har likevel tenkt å bruke dette merket sportsdrikk under Bislett 24-timers i år. Ikke prøv noe nytt i konkurranse er hovedregelen jeg bryter her altså. Det er en sjanse å ta, men jeg velger å ta den ettersom andre ultraløpere sin tilbakemelding er veldig gode på at magen tåler denne sportsdrikken. Jeg har også med meg backup i form av Squeezy, og arrangøren stiller uansett med Winforce(som jeg liker godt). Ellers skal jeg i morgen ellers skrive litt om hva jeg tar med meg av utstyr og ernæring til Bislett i år.

Har du testet faste, sukkerfri ernæring, steinalderkost eller lavkarbo i forbindelse med trening eller konkurranse? Da vil jeg gjerne at du bruker kommentarfeltet under!

, , , , , , , , , , , , , ,

4 Responses to Faste før ultraløp! Har jeg blitt sprø?

  1. Henrik 19/11/2014 at 15:34 #

    Lykke til på lørdag, og husk å ta med Calanus Oil !

  2. Marius Jørgensen 19/11/2014 at 15:43 #

    Røper vel ikke for mye av morgendagens blogginnlegg ved å si at oljen blir med ;-)

    Takk for lykkeønskninger!

  3. Richard 24/11/2014 at 22:05 #

    Er vel ikke på ditt nivå som idrettsutøver men er vel så god motsjonist. Har spist lavkarbo/paleo kost i flere år sammen med fastedager.
    Trener å deltar i konkurranse ritt (sykkel nerd) sammen med andre venner som ikke praktiserer samme kosthold. Varierer alt fra 3-12 timer. Har ikke noe problemer og presterer mye bedre enn se fleste. Jeg forklarer dette gjennom kosten.

  4. Marius Jørgensen 25/11/2014 at 10:42 #

    Takk for kommentar!

    Ingen tvil om at kostholdet påvirker ytelsen. Jeg kommer i alle fall til å fortsette med å være veldig påpasselig i forkant av viktige konkurranser, og fasten har jeg også stor tro på :-)

Legg igjen en kommentar