Trening på BGZ-Velodromen i Polen

BGZ Arena er en velodrom i Warszawas forstad, Pruszków, i Polen som var reisemålet mitt i forrige uke.

Jeg ble med NCF og Velodromreisers opplegg for trening, testing og samling for både halvproffer, norgescupdeltakere, norgesmestere, lanslagsdeltakere, rekordholdere og glade mosjonister. Vi var en fin samling hvor alderen strakk seg fra ensifrede alderstall til langt opp i veteranklassene.

Flyet jeg tok nedover fra Gardermoen hadde med seg noe sånt som 50 syklister, og flere skulle komme etter. Da vi ankom i Polen sto to busser fra BGZ Arena klare for å plukke oss opp. Ganske tidlig ble det klart at det var litt mangel på informasjon fra forbundet og at planlegginga bar preg av det jeg antar var hastverksarbeid. Kort sagt så var det i alle fall for min del litt stressende å plutselig ikke stå på NCF’s lister over deltakere, få beskjed om at hotellene var fulle og at de som ikke ble ropt opp måtte, sitat Martin Vestby: «sove ute»  (særlig!), og ferdig med det. Så ved ankomst til det første hotellet, Hotel Viktor, var jeg rimelig snar med å finne kofferten min og komme meg til resepsjonen for å høre om de ikke hadde et ledig rom på lur likevel. Jeg fikk heldigvis tak i det siste dobbeltrommet, og delte dette med en annen kar som også sto uten hotellrom. Flaks! :-)

Dagen etter ankomst var første dag på velodromen. Velodromsykling er helt nytt for meg, så jeg er veldig glad for at kvalifiserte folk fra Norge tok seg god tid til å gå gjennom det elementære og hjelpe oss trygt i gang. Banesyklene vi fikk låne fra BGZ-velodromen har bare ett gir og ikke noe slags frigir. Trør du bakover så går sykkelen bakover også. Her går det ikke å slutte å tråkke i fart med andre ord! Noe annet som er litt spennende er at syklene ikke har bremser. For å toppe det hele så har svingene på velodromen noe sånt som 6-7 meters høydeforskjell fra innerst til ytterst og en såpass stor helning at har du ikke ca. 25 km/t eller mer, så sklir du ned med et brak! I løpet av hele perioden så jeg vel 5-6 små velt, men heldigvis ingen andre skader enn på stoltheten til uheldige syklister.

NCF hadde leid hele banen for perioden, og bortsett fra 3 jenter fra det polske landslaget, hadde vi velodromen helt for oss selv. Dagene gikk med på å bli tryggere, lære seg å kjøre i felt, hvordan bremse ved hjelp av kurving, og selvfølgelig hard trening. Velodromenes natur er slik at det ikke er noe gøy å sykle sakte, så tempoet blir naturlig høyere enn vanlig. Og man kan altså heller ikke slutte å tråkke for å hvile seg litt.

Det ble også tid til litt testing av klassiske distanser, hvor det fort ble klart at jeg ikke akkurat er det beste sprintmaterialet i Norge! De som gjør det best på bane er gjerne de som bruker vel så mye tid på vektrommet som på sykkelen. Selv har jeg trent målrettet for utholdenhetskonkurranser, så på 200-1000 meter har jeg ingenting å stille opp med mot de beste kraftpakkene som var med på denne veldromtreningen. Det er egentlig veldig gøy at de du kanskje gruser i landeveisritt likevel kan banke deg ned i sykkelskoa på bane. Uansett, jeg kommer nok til å kjøre en god del knebøy framover for å ikke bli helt latterliggjort av prestasjonene til enkelte klubbkamerater ved neste veldrombesøk ;-)

Her tester jeg 200-meter flying start med videokamera montert på styret. Tiden på denne første testen ble omlag 14,2. De aller beste i verden kjører denne på under 10 sekunder!

Banesykling var i det hele tatt veldig morsomt. Morsomt og slitsomt.. Når det gjelder forholdene for banesykling i Norge så er de pr. dato dessverre kort fortalt begredelige. Derfor er det ekstra prisverdig og interessant at NCF arrangerte denne turen og samlingen til en skikkelig velodrom i utlandet nå. Øyner vi muligheten for en velodrom rundt hovedstaden i nær framtid? Jeg tror faktisk det. Med tanke på klimaet vi har, og hvor mye penger som går til for eksempel hoppbakker og kulturbygg i dette landet, så burde en innendørs velodrom for den store og ekstremt hurtigvoksende gruppen av aktive syklister være på sin plass. Og at vi har talentene og voksende interesse for banesykling i Norge bør det ikke være noen tvil om!

Har du lyst til å besøke BGZ-velodromen i Polen selv? Flyprisene, hotell, mat, bane- og sykkelleie er svært billig. Om du bor på Østlandet kan en tur koste deg under 3000 kroner totalt! Mest moro er det om du blir med en gjeng fra Norge nedover. Følg med på Velodromreisers facebookgruppe for neste velodromtur.

Trykk på bildene fra velodromen under for større visning (Bildene kan klippes og brukes fritt, men jeg setter stor pris på om mkj.no krediteres i bilde eller tekst).

Adresse til BGZ-velodromen:
Arena Pruszków Sp.z o.o. ul. Andrzeja 1, 05-800 Pruszków.

Adresse til Hotel Viktor som ligger 50 meter fra BGZ-velodromen:
Hotel Viktor Sp.z o.o. ul. Andrzeja 1, 05-800 Pruszków

Anbefalt restaurant, 10 minutters gangtid fra velodromen:
Da Grasso

Syns du velodromsykling ser spennende ut? Bidra med å spre det gode ord og involver deg i framdriften mot en skikkelig velodrom i Norge: Meld deg inn i gruppen «Ja til velodrom på Fornebu» på Facebook.

Jeg avrunder med å takke NCF, Velodromreiser og meddeltakere for en flott tur og opplevelse. Nå står banesykkel på ønskelisten til jul, og jeg blir garantert med nedover til BGZ igjen for mer moro og selvfølgelig knusing av mine nå etablerte personlige rekorder!

, , , , , , , , , , , , , , ,

Ingen kommentarer enda. Skriv en da!

Legg igjen en kommentar